Schoolreis
Project hulpdiensten
Waterfeest
Kabouterpad
Schilderen met Anja Lovers
steproute groep 7/8
Leerlingenraad
Groepsdoorbrekend werken
Ons schoolgebouw
Continurooster

groep 3/4/5 schooljaar 2019-2020

Groep 3/4/5 schooljaar 2019/2020 

 

  • In groep 3/4/5 zitten dit jaar 24 leerlingen. Op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag staat juf Karina voor de groep. Op donderdag staat juf Angela voor de groep. 

  • We beginnen op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag met Veilig Leren Lezen voor groep 3. Groep 4 en 5 is dan aan het lezen in een eigen leesboek. Wanneer groep 3 de instructie heeft gehad en aan het werk gaan, krijgt groep 4 en 5 de weektaak. Groep 4 kan dan zelfstandig met de rekentaak beginnen en groep 5 krijgt de rekeninstructie. Daarna wisselen we dit om. 

  • De leerlingen van groep 4 en 5 (en na de kerst ook van groep 3) hebben allemaal een weektaak waarop staat wat ze , naast de instructielessen in de klas,  kunnen doen en wat ze af moeten hebben. Een aantal leerlingen heeft andere afspraken over wat wel en niet af moet zijn per dag. 

  • Tijdens de instructieles aan de ene groep, werken de andere groepen zelfstandig of in tweetallen aan hun weektaak in de klas of op het leerplein. Na de instructie wordt er nog verlengde instructie gegeven aan de kinderen die dit nodig hebben. 

  • Er wordt tijdens het zelfstandig werken ook veel gebruik gemaakt van de pc, Ipad of laptop. Deze materialen worden door de leerkracht 's morgens klaargezet. 

  • Sinds 2 jaar werken we met het continurooster. 's Morgens zetten de leerlingen hun eten en drinken dat in de koelkast moet in de daarvoor bestemde bak. Daniël zorgt er dan voor dat deze bak in de koelkast komt. Om 11.45 uur stoppen we met werken en maken de kinderen een stapeltje van het werk dat ze na de pauze gaan doen. Dan wassen ze hun handen, pakken ze hun eten en drinken en wanneer iedereen klaar is, zijn we een momentje stil. Tijdens het eten kijken we Leesdas Lettervos en leest juf voor. Om 12.10 uur gaan we naar buiten. Om 12.30 uur starten we dan met het middagprogramma. 

  • Rekenen: 

We werken met de methode "Wereld in getallen". Hierbij krijgen de groepen om de beurt instructie en maken ze de les zelfstandig. Wekelijks hoort hier een taak bij, die ze ook op vrijdag af moeten hebben. De methode is verdeeld in 3 sterren. De 1 ster leerlingen krijgen het minimale programma aangeboden, de 2 sterren kinderen het basisprogramma en de 3 sterren leerlingen krijgen het pluswerk aangeboden. Ook zijn er leerlingen die werken uit de Rekentijgers. (extra uitdaging) Alle kinderen werken dagelijks uit hun tafelboek of uit hun klokboekje om de tafels en het klokkijken te blijven automatiseren. En de kinderen werken graag achter de pc aan Rekentuin. (online programma voor het automatiseren. Voor elk kind op z'n eigen niveau) 

  • Spelling: 

Met spelling werken we uit de methode "Alles apart" (groep 5) en "Alles in 1"(groep 4). Per week krijgen de groepen 2 spellingsregels aangeboden waar ze gedurende de hele week mee gaan oefenen. Aan het eind van de week krijgen ze hier een dictee van. De leerlingen kunnen de woorden ook oefenen via www.bloon.nl , hierop staan woorden die bij dezelfde spellingscategorie horen, het zijn niet de woorden van het dictee. Na elke 5 blokken spelling volgt een groot dictee over de spellingsregels die tot dan toe zijn aangeboden. We hebben gemerkt dat de meeste leerlingen goed scoren op de dictees over 2 spellingsregels, maar zodra alle regels door elkaar worden gevraagd (zoals op een CITO toets) wordt het moeilijk. 

  • Technisch Lezen: 

We lezen veel in de klas. De kinderen hebben een zelfgekozen leesboek in hun vak, waaruit ze zelfstandig lezen, 3 keer per week lezen de kinderen zelfstandig en in groepjes wisselrijtjes uit "vloeiend en vlot". Tijdens het maatjeswerk na de grote pauze lezen de leerlingen 2 aan 2 woordrijen en verhaaltjes. Groep 3 leert lezen aan de hand van de methode "Veilig leren lezen." Deze methode biedt per kern een aantal letters en woorden aan, aan de hand hiervan wordt er gewerkt in het werkboekje en in het schrijfschrift. De werkboekjes zijn onderverdeeld in de maan- en de zonversie. De maanversie is het basisprogramma en de zonversie is het verrijkingsprogramma. Per kern wordt bekeken of er kinderen bij zijn die het zon-programma aan kunnen. 

  • Begrijpend/ studerend lezen: 

We werken in groep 5 (en na de Kerst ook in groep 4) met "Nieuwsbegrip"; de kinderen krijgen een tekst te lezen over een actueel nieuwsbericht en maken hier vragen over. Het studerend lezen; bronnen lezen, kaartlezen, schema's lezen enz doen we met de methode "Blits" in groep 5.  

  • LEVO: 

Sinds 2 jaar werken we met de methode "Trefwoord" hierin staan verhalen en gespreksonderwerpen belicht vanuit de Christelijke en de openbare kant. De leerkracht leest vaak een verhaal of gedicht voor en we praten hierover. 

  • Kanjertraining: 

1x per week staat de Kanjertraining op het programma en praten en lezen we in de kring over het verhaal van "Max en de zwerver." Naar aanleiding hiervan worden vragen gesteld en moeten we opdrachten doen. Gedurende de hele week doen we ook Kanjeropdrachten en spelletjes. Een opdracht kan bijvoorbeeld zijn "ga allemaal in een rij staan, op volgorde van schoenmaat". Er wordt dan gekeken hoe de leerlingen dit aanpakken en achteraf wordt besproken wat er goed ging en wat er beter had gekund. Er zijn veel opdrachten waarin samenwerking wordt gevraagd. 

  • Maatjeswerk:  

Op maandag, dinsdag en donderdag hebben we na de grote pauze het maatjeswerken. De leerlingen hebben een vaste plek in de school en een vast maatje. Zij zoeken elkaar op en gaan eerst woordrijen of een verhaaltje lezen samen en gaan dan naast elkaar zelfstandig aan het werk. De kinderen werken groepsdoorbroken en kunnen elkaar op een goede manier helpen bij het werken. Het loopt erg goed, na het lezen is het muisstil in de school en is iedereen druk aan het werk. Een mooi gezicht! Op vrijdag doen we dit niet, omdat de groepen 1 t/m 4 's middags vrij zijn. Groep 5 t/m 8 werkt dan 20 minuten zelfstandig aan z'n eigen tafel. 

  • Gymnastiek: 

Op maandagochtend krijgen de kinderen les van juf Monique. Op donderdagochtend wordt de gymles gegeven door juf Angela.